הוא שייך למשפחת התבואות, דורש כמות אדירה של מים כדי לגדול ומהווה חלק בלתי נפרד מהתזונה שלנו.
על האורז, היתרונות הרבים והשימושים השונים שלו.

ובמקום השלישי…                                                  

האורז הוא הגידול השלישי בתפוצתו בעולם (נפוצים ממנו הם החיטה והתירס). למעלה מחצי מאוכלוסית העולם צורכת אותו כמזון עיקרי, והוא נפוץ בעיקר במזרח. לכן, אין זה פלא ששנת 2004 הוכרזה על ידי האו"ם כ"שנת האורז".
מקורו של האורז בהודו ובסין, שם תורבת לראשונה לפני כ-15,000 שנה. מהמזרח הוא הופץ לאירופה ולאפריקה, בה מגדלים אורז כבר למעלה מ-3500 שנה.

זני אורז

קיימים עשרות אלפי זנים של אורז, הנבדלים בגודלם ובצורתם של הגרגרים, במידת הליטוש שלהם (אורז מלא, אורז לבן), בצבע, בניחוח ובאופן הכנתם.
סוגי האורז שונים גם במדד הגליקמי שלהם, המשפיע על תחושת השובע ורמות הסוכר (ועל כך – בהמשך).


אורז פרסי – מתאילנד

שמו המטעה של האורז הפרסי הפופולארי בבתים רבים בישראל, ניתן לאורז בעל גרגרים ארוכים ועדינים (ובעיקר טעימים!) ומוצאו מתאילנד. תאילנד היא גם ארץ מוצאו של אורז היסמין.


החומר שמחזיק הכל

העמילן הוא החומר הנמצא באורז ואחראי לרמת הדביקות שלו. סוגי האורז שונים בכמות העמילן שבהם, וכדי להכין אורז יותר דביק, נעשה שימוש באורז עשיר בעמילן. שטיפה של גרגרי האורז או טיגון שלהם תורמת למניעת דביקות – ולקבלת אורז "אחד אחד".

 

אורז ואנרגיה

מדד גליקמי מתאר את מידת ההשפעה של פחמימות על רמת הגלוקוז בדם. לכל אחד מסוגי האורז קיים גם מדד גליקמי שונה.
אורז בסמטי הוא בעל מדד גליקמי יותר נמוך מסוגים אחרים, כלומר הפחמימות המשתחררות ממנו בעיכול מעלות את רמת הסוכר בגוף בצורה איטית. מסיבה זו, הוא מתאים במיוחד לשמירה על תחושת שובע ורמת סוכר יציבה לאחר ארוחה.
אורז סושי או אורז ריזוטו הוא אורז עגול. הוא מאופיין בהיותו דבקי, והעמילן שבו משתחרר מהר, מה שמעלה באופן חד את רמת הסוכר. צריכה שלו מתאימה במצבים בהם יש צורך באספקת אנרגיה מהירה. הכמות המומלצת לצריכת אורז תלויה בכמות האנרגיה הדרושה לכל אדם בהתאם לגיל, מגדר, משקל ורמת פעילות.

אורז לרגישים

האורז מככב במנות עיקריות, אך ניתן למצוא אותו גם במשקאות אלכוהולים כמו הסאקי היפני ועוד רבים נוספים המיוצרים במדינות המזרח הרחוק.
כמו כן, האורז משמש להכנת מאפים מתוקים וקינוחים, כדוגמת פודינג אורז במגוון צורות הכנה, הנפוץ בעיקר בארצות הים התיכון והמזרח.
מאורז ניתן להכין גם אטריות, פריכיות, דגני בוקר, שמן ועוד מגוון מאכלים – שמהווים אלטרנטיבה מצוינת גם למי שרגיש לגלוטן.

לא רק באוכל

תרומתו של האורז לתזונת העולם היא אדירה, אך גרגרי האורז שימושיים לא רק בעולם הקולינריה. כך למשל ניתן להשתמש באורז גם כדי להפריד גרגרי מלח במלחייה, למנוע חלודה בחפצי מתכת, לייבש מכשירים אלקטרוניים שנרטבו ואפילו כדי לנקות בקבוקים!